středa 22. června 2016

Těstovinový salát s tuňákem, fazolkami adzuki a řasou salicornia (od 1 roku)

Vždycky když mě někdo osloví s tím, že má pro mě nějakou novinku na vyzkoušení, moje srdce úplně zaplesá. Já to testování tak miluju!! :-))


Tentokrát je to opravdu žhavá top novinka, která se na trhu objeví teprve začátkem prázdnin. Jedná se o SLANOROŽEC, neboli SALICORNII, což je řasa, která roste především na březích moře. Při zálivce slanou vodou a troše zkušeností ji lze pěstovat v květináči ze semen. Vzhledem k vysokému obsahu oleje poutá pozornost vědců jako rostlina budoucnosti využitelná k výrobě oleje, jako krmivo i zdroj biopaliva.

Řasa, která je křupavá s výrazně slanou chutí, obsahuje bílkoviny, olej, řadu vitaminů, minerálů a stopových prvků. Prokázaný je její výborný vliv na lidské zdraví. Výborná je do zeleninových salátů, k rybám, mořským plodům, do polévek, do těstovin a například místo oliv k vínu. Já jsem využila vlastně hned několik z uvedených variant, když jsem řasu použila do tohoto těstovinového salátu s tuňákem :) Můžete samozřejmě salát udělat bez salicornie a jistě bude stále dobrý, přesto, pokud na řasu někde narazíte, určitě ji vyzkoušejte ;-)



Na 2 porce: 

  • 150g těstovin
  • 50g fazolek adzuki
  • 50g řasy salicornia - slanorožce (možno i bez)
  • 10 - 15 cherry rajčátek
  • cca 5 růžiček brokolice

  • 2 lžíce bílého jogurtu
  • 2 vejce
  • 1 malá plechovka tuňáka

  • sušené bylinky či oblíbené koření (použila jsem bazalku, česnek a chilli)
  • sůl a pepř dle chuti

S přípravou salátu je kvůli fazolkám potřeba začít trošku dříve. Den předem si tedy namočte adzuki fazolky a následující den pak uvařte do měkka (trvá to kolem třičtvrtě hodinky a vodu vám doporučuji u fazolí vyměňovat za novou). Uvařte si také vejce na tvrdo (cca 10 minut :-)

Poté dejte vařit těstoviny (já jsem použila špenátové, proto mám salát také opticky více zelený) a nad ně, na páru, dejte řasu a na drobné růžičky obranou brokolici. Deset minut, po které se vaří většina obvyklých těstovin, vám k jejich uvaření stačí přesně akorát. 

Uvařené těstoviny i zeleninu slijte, smíchejte dohromady, přidejte nakrájená rajčátka, uvařené fazolky, bílý jogurt a ochuťte bylinkami. Řasa je docela slaná, já jsem tedy salát již nedosolovala, přesto pokud to budete považovat za potřebné, můžete ještě osolit a lehce opepřit. Nahoru můžete přidat rozkrojené vejce natvrdo, tuňáka a zastrouhnout oblíbeným sýrem.

Salát můžete podávat lehce teplý a nebo ledově vychlazený- to bodne hlavně v horké dny, jako byl třeba ten dnešní :)


Dětská specifika
  • řasa je na našem trhu novinkou, čili neočekávám, že by se jejím rozborem zabýval někdo vzhledem k jejich vhodnosti pro děti. Už jenom z tohoto důvodu bych tedy nedoporučila do jednoho roku. Řasa je sice přirozeně, ale přesto dost slaná - další důvod proč nedoporučuju takto malým dětem. 
  •  obtížněji stravitelné jsou i fazolky jakožto luštěnina a také rajčata vzhledem ke své slupce (navíc jsou i silným alergenem)

2 komentáře:

  1. Teda mozna jsem slepa, ale nazev slibuje ze salat je s tunakem, ale v rozpisu potravin I popisu vyroby ho nejak nevidim.. :-) Predpokladam, ze se tam proste jen vmicha tunakova konzerva..?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ups.. :D Chybička se vloudila :)) Už jsem opravila, díky za upozornění :)

      Vymazat