středa 24. února 2016

Kynutý drobenkový koláč s žitnou moukou (od 1 roku)

Se žitnou moukou je to vždycky tak trošku složitější. Je hutná, mazlavá a hůř se s ní pracuje, na pečení sladkého se podle mě ani tak moc nehodí. Tento recept je ale výjimkou a dělá z této buchtičky i o něco málo zdravější hřích :-)


Na těsto:
  • 200g hladké žitné mouky
  • 200g polohrubé mouky
  • 200ml mléka
  • 60g třtinového cukru
  • 60g másla
  • 2 žloutky
  • 30g droždí (3/4 kostičky)

Na náplň:

  • 1 vanička tvarohu
  • 1 jablečná přesnídávka (měla jsem domácí, hodně hustou, kupovaná je řidší, takže přidávejte radši postupně)
  • vybrané ovoce (použila jsem kompotované meruňky a strouhaná jablka)
  • drobenka dle potřeby (hrubá nebo polohrubá mouka, cukr a máslo v poměru 2:1:1)
  • případně cukr dle potřeby

Vyšlehejte tekuté přísady na těsto a přidejte pevné, droždí do hmoty opatrně rozdrobte rukou a zapracujte. Těsto by mělo být tahavé a lepivé, ale určitě ne tekuté, mělo by držet pohromadě ve tvaru, jaký z něj uděláte. Nechte v teple pod utěrkou odpočívat cca 15 minut. 


Mezitím si vytvořte tvarohovou náplň smícháním měkkého tvarohu a dětské přesnídávky. Pokud to považujete za potřebné, ještě ji můžete i dosladit. 

Těsto roztahejte prsty do stran po dně menšího vymazaného nebo pečícím papírem vyloženého plechu, přelijte náplní a doplňte vybraným ovocem. Poté zasypejte ještě drobenkou. Pečte na 170°C přibližně 30 - 40 minut. 

Odrazila jsem se původně od tohoto receptu uživatelky teniska, které za něj tímto děkuji :-)


Dětská specifika
  • recept řadím do kategorie od 1 roku především z toho důvodu, že si nemyslím, že by děti do 1 roku s neustáleným stravovacím režimem měly mlsat buchty. Surovinově na něm snad kromě cukru není nic nevhodného ani pro menší děti, jedinou výjimku tvoří tvaroh v náplni, který se kvůli vyššímu obsahu bílkovin doporučuje od 1 roku věku.

3 komentáře:

  1. Je opravdu moc dobrý. Příště musím dělat z dvojité dávky, jak rychle jsme ji snědli. Jen se chci zeptat, proč jste nepoužila ty bílky :o) Děkuji Olga

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cha, to je otazka do pranice :))) Já už totiž popravdě vůbec nevím :))) Zřejmě jsem od něčeho měla zbylé jen zloutky, tak jsem je takto použila. Bílky můžete naslehat a zamichat do tvarohu ;)

      Vymazat
    2. Jinak jsem noc rada, že chutnalo a děkuji :)

      Vymazat