úterý 9. června 2015

Rajská omáčka s hovězím masem a bulgurovými knedlíčky (od 1 roku)


Jak vás učila rajskou maminka? Ta moje klasiku - z protlaku a se záklechtkou. Někdo zahušťuje perníkem, což je taky příjemná změna, ale pořád je to mouka v jiné podobě. A ta mě právě trápila. A taky protlak. Takže já budu svou dceru učit, aby si i bez těchto věcí poradila. Alespoň občas - snad i ona to bude vítat jako příjemnou změnu :)


Na rajskou omáčku:

  • cca půl kila hovězího masa (pro děti používám nejčastěji hovězí zadní, je libové)
  • 500g pasírovaných rajčat nebo rajčatového pyré
  • 2 větší cibule
  • 2 - 3 bobkové listy
  • cca 3 kuličky nového koření
  • cukr dle chuti (dávala jsem 30g; dá se případně hodně omezit jeho množství přidáním mrkve do omáčky)
  • olej dle potřeby
  • sůl a pepř dle chuti

Cibuli nasekejte na drobno a na trošce oleje opečte do zlatova, a to společně s masem vcelku, které jste předtím osolili a opepřili. Závěrem smažení posypejte cukrem a nechte jej lehce zkaramelizovat. Poté přilijte pasírovaná rajčata a dolejte vodou dle potřeby tak, aby bylo maso ponořené, ale rozhodně ne víc. Já sama jsem použila asi půl litru vody. Přidejte koření a vše společně vařte do změknutí masa. K urychlení procesu jsem si pomohla papiňákem, ve kterém se maso vařilo přibližně hodinu a čtvrt. Poté odstavte, nechte vychládnout, vyberte maso a koření a omáčku rozmixujte do hladka. Bude-li se vám zdát, že je příliš řídká, ještě ji nechte nějaký čas bublat bez poklice, aby se přebytečná voda vyvařila. Nechci tvrdit, že je hustá tak, že v ní stojí lžíce, ale zároveň to rozhodně není taková poloprůhledná břečka, jakou si pamatuju ze školní jídelny :))


Bulgurové nočky (cca 3 porce):

  • 150g bulguru (použila jsem velkozrnný tmavý)
  • 100g mouky (použila jsem pšeničnou celozrnnou)
  • 1 žloutek
  • sůl dle chuti
  • voda nebo mléko dle potřeby

Bulgur uvařte v osolené vodě, či pro vymazlenější verzi ve mléce (použila jsem mléko naředěné vodou půl napůl). Jelikož u bulguru hodně závisí na jeho hrubosti (existuje několik velikostí), nemohu vám teď do detailu říci, jak na něj, proto co se týče množství vody či mléka, řiďte se návodem, který by měl být napsán na obalu. Po dovaření jej nechte ještě cca 10 minut odstát pod poklicí. Poté přidejte vaječný žloutek, případně i další vodu či mléko, pokud se vám všechna vypařila, a rozmixujte na hladkou kaši. Tu zahustěte libovolnou moukou (jistě to bude fungovat i ve variantě s moukou rostlinnou) a osolte dle chuti. Pomocí lžíce dělejte hromádky do vroucí vody a vařte je přibližně 5 - 10 minut, dle jejich velikosti. Po vyjmutí z vody doporučuju nechat chvíli uležet, protože přebytečná voda se ještě trošku vpije a konzistence knedlíčků se trošku vylepší. 

Tyto knedlíčky můžete použít i nasladko, avšak v tomto případě je nesolte. Takto vypadají s bílkovým sněhem a jahodami.


Dětská specifika:
  • rajčata jsou jako alergen tabulkově doporučována od 1 roku, totéž platí i pro cibuli
  • u bulgurových knedlíčků nevidím problém v podání dítěti klidně i před prvním rokem, a to po zavedení lepku


2 komentáře:

  1. Je vyborna.Jinou uz nedelam :-)Moc dekuji za tvuj blog,ktery je pro me velkou inspiraci.

    OdpovědětVymazat